|
John Cowper Powyssällskapet
|
Första sidan ► Om sällskapet ► Nyhetsbrev ► Om John Cowper Powys ► Biografi ► Bibliografi ► John Cowper Powys Kontakt ► Om hemsidan ► |
Nyhetsblad
Nr 10 Vad hände Wolf Solent? av John Cowper Powys roman Wolf Solent är en nyckel till den något senare Autobiography, som snart kommer i
svensk tolkning av Sven Erik Täckmark och Mikael Nydahl. Det har sagts att
han här kommer bort från det ”melodrama” som finns i tidigare verk. Vad
innebär det? Vad kommer hjälten fram till? Trots ett drag av gnosticism är det något annat, ty
världen ses inte bara som ond. Aningen om och kontakten med något bestående
och rofyllt bortom sinnevärlden är den punkt – det tillfälle – som försonar
med ”the survival of the fittest”, livskampen, den som yttrar sig i ansiktet
på mannen i Waterloostationen, i slakteriet, i växtvärlden. En sorts troende agnosticism: okunnighet om vad
det är, upplevelse av att det är. Först då Wolf ger upp sin mytologi
kan detta ske. Denna variant av Hjalmar Ekdahls ”livslögn” (eng.
life-illusion) fick honom att stå utanför den vardagliga gemenskapen –
”osårbar” för vanliga mänskliga känslor och tillkortakommanden – som en kämpe
för det goda mot det onda, en kompromisslös idealist. Vad händer då? Från att ha sett världen som härledd från
en både ond och god Första Orsak, därav ”mytologin”, ser han nu att det finns
något bortom denna Orsak. Det finns antytt redan i inledningens tågresa till
Ramsgard, då Wolf genom kupéfönstret betraktar vårlandskapet, växtligheten,
naturen, som har något att ge honom, kan ingjuta kraft i mannen på väg att
bryta med sitt tidigare liv, och detta finns ”bortom kampen för överlevnad”.
Vi får inte glömma att bilden av den lidande mannen finns immanent under
tågresan. Här finns ett korn vars mening uppblommar i romanens slut. En människa som är ”osårbar” genom sitt hemliga liv har
faktiskt inneburit en hedonism som undandrar henne ansvar; det innebär även
att hon undandrar sig varje dags
erfarenhet. Wolfs ”life-illusion” liknade Hjalmar Ekdahls; den
underförstod en illusion om den andre, om medmänniskan. När så under händelsernas gång det högdragna släpper, tror
han sig ett offer för nedslagenhet, men istället börjar han se sina
medmänniskor befriade från det stela mönstret i mytologin: godsägaren
Urquhart är inte längre bara ond, och värd medkänsla; lord Carfax, som nu
smärt- samt förför Wolfs hustru Gerda, är i sin aristokratiska svalka med
dess engelskt bekväma amoralism den som genom att ge ett jobb, en enkel
praktisk handling, skänker nytt livsmod åt en nedgången man; ja, han är
mannen vid Waterloostationen i ny skepnad. Wolf ser nu också att varje individ har sin livsillusion.
Och han märker så att även han kan behålla sin. Wolfs så att säga ometafysiska uppfattande av ett bortom
leder honom inte att ta avstånd från sinnevärlden – tvärtom. Inte heller kommer
Powys i fortsättningen att släppa bilden av en Första Orsak som är både ond
och god. Det försonande bortom förenar människor i en dynamisk ömsesidighet;
genom att det ligger bortom förnuftet öppnar det mot det mystiska,
okonfessionellt, så att Powys kan fortfara som ”hedonist”, pyrrhonist,
troende. Vägen till ett nytt levnadssätt går genom enkelhet. En
förebild blir den lätt efterblivne skolpojken Gaffer Barge, hjälpsam, beredd
att ”förlåta Gud” även om han själv skulle få lida. Gaffer lever aktivt
medmänskligt i sin svärmiska naivitet. Livsillusionen blir ett kapital i ett generöst liv;
den anger en inriktning. Det blir nu möjligt att leva med den som en
tillgång. Varav följer att Powys, det som händer Wolf händer honom, tar lätt
på sig – befriad från ”melodrama” – lyssnar, delar med sig; blir gärna clown;
utifrån sin läggning – sina affekter –
skådespelar han. Man kunde invända att sådan var Powys redan som ung; men
han förmår nu utesluta element ur sin uppfostran och vara selektiv till
kulturen, baserat på en ny livssyn. Sista kapitlets titel lyder ”Maturity is all”. Vad betyder
då ”mognad”? En beredskap inför de svårigheter som kommer när man valt
sitt öde – vilket för Wolf betyder en grå vardag som lärare. ”Uthärda eller
fly” blir då två vägar: uthärda som djur och växter och öppna sig för deras
kraftöverföring, som i Wordsworths dikter; fly, taoistiskt, genom låghet,
bli som luft, som vatten som söker sin lägsta nivå. Men även detta utgår från
vad som hände Wolf Solent. |
Denna sida uppdaterad 4 april 2012.