|
John Cowper Powyssällskapet
|
Första sidan ► Om sällskapet ► Nyhetsbrev ► Om John Cowper Powys ► Biografi ► Bibliografi ► John Cowper Powys Kontakt ► Om hemsidan ► In English ► |
Nyhetsblad
Nr 11 – Modern levnadskonst av Oscar Wieselgren Det svenska
mottagandet av John Cowper Powys kan tyckas förvånansvärt tidigt och
om-fattande. En mängd tillfälligheter har spelat sin roll här, men framför
allt några nyckelpersoner som introducerat Powys för en svensk publik: Alf
Ahlberg, Sven Erik Täckmark, Cedric Hentschel. Även
akademiskt har Powys varit central i Sverige – om än senare - med namn som
Harald Fawkner, Janina Nordius,
Eivor Lindstedt. Powys började översättas tidigt i Sverige, och i den senare
delen av översätt-ningshistorien är Sven Erik
Täckmark den dri-vande kraften. Han var också
mannen bakom det svenska John Cowper Powyssällskapet
och hans betydelse för Powys i Sverige kan inte överskattas. Jag tänkte framöver i några
artiklar i Nyhetsbrevet belysa den svenska Powys-receptionen. Här kommer jag
naturligtvis att ta upp Sven Erik Täckmarks betydelse liksom den akademiska
hanteringen av Powys. I det första avsnittet – som alltså kommer i nästa
utgåva av Nyhetsbrevet - skall jag diskutera mottagandet av de två första
svenska Powysöversättningarna, Modern själskultur
och Lyckans väsen. Redan nu vill jag som ett smakprov ge ett exempel på hur
Powys diskuterades i svenskt trettiotal genom att in extenso återge Oscar Wiselgrens recension av Modern själskultur i Svenska
Dagbladet, 30 no-vember 1935. Lars Gustaf
Anderson MODERN LEVNADSKONST ”Siig mig: hvad er Jeres Mening om Siælen”
frågar den till spåman förklädde Oldfux i Barselstuen, och den konfunderade Corfitz
svarar: ”Min Herre, det er noget som er ganske skiult for mig”.
Interpellanten är emellertid icke nöjd med svaret utan anfäktar Corfitz hårt för hans förmenta skepticism. I våra dagar
skulle Corfitz icke ha behövt hålla sitt svar i så
tveksamma ordalag, ty många finnas som i tal och skrift framlagt högst
tvärsäkra meningar i ämnet. Men de flesta av alla dessa utlåtelser ha haft
det felet att de icke stått bi ens i de tjugu år som Ibsen genom dr
Stockmanns mun förklara vara den genomsnittliga livslängden för en ordinär
sanning. Växlingen i omdömen har varit så stark att vi alla vant oss vid att
möta nya psykologiska generaliseringar med någon betänksamhet. Till slut
stannar man hellre vid den klassiska psykologien, i
medvetande om att man vet man har men inte vad man får.
|
Denna sida uppdaterad 3 april 2012.