|
John Cowper Powyssällskapet
|
Om sällskapet ► Nyhetsbrev ► Om Biografi ► Bibliografi ► John Cowper Powys Kontakt ► Om hemsidan ► In English ► |
Nyhetsbrev
nr 13 av
John Cowper Powys Få ting är mer
stimulerande för en människa med fantasi, lärd eller olärd, än den
psykologiska leken att söka analysera vår reaktion, förutsatt att vi är
renhåriga och inte hycklar, på vad vi i dessa tragiska moderna dagar känner
inför åldrandet. Ingen modern författare har, såvitt jag vet, dryftat
detta spörsmål så klart och vältaligt som Cicero i sin Cato Major, vanligen
kallad De Senectute (Om ålderdomen). Mitt syfte är nu inte att försvara min favorit bland
retorikerna mot den skarpa kritik som hans munvighet, filosofiska spännvidd
och moraliska vältalighet i nästan tvåtusen år bringat över hans massiva
huvud. Det får räcka med en antydan om att det finns en
slående likhet mellan Ciceros tänkesätt, ett sinnelag som kunde kallas den
psykologiska antipoden till det fascistiska, och den mentala atmosfären hos
hart när varje human och liberal politiker i Storbritannien eller Förenta
staterna. Man känner utan tvekan på sig, så stor är likheten,
att om Cicero och någon av våra mer liberala och filosofiska politiker satt
vid ett kafébord i London eller New York och plötsligt, genom en tidsmaskin,
fick sällskap av östgoten Theodor från en avlägsen forntid eller den helige
Anselm från medeltiden eller till och med av renässansmänniskan kardinal Wolsey, den lagsinnade romaren och vår lagsinnade samtida
då med ett förvånat igenkännande ögonkast skulle se på varandra som två
civiliserade senatorer. För Cicero liksom för den moderne demokraten skulle ett
styrelseskick grundat på fria samtal och utveckling vara det naturliga. Den
mänskliga frihet som, med den engelske poetens ord, ”må breddas och fördjupas
efter händelsernas gång”, vore det enda system som stämde med den enskilda
människans värdighet. Detta system med sitt ursprung i Atens demokrati
stabiliserades genom de romerska republikanernas sinne för lagstiftning och
tradition. Ta frågan om slaveriets avskaffande – Cicero skulle förvisso ha
dryftat sådant med öppet sinne – och mellan den romerske och den moderne
statsmannen skulle fullkomligt samförstånd råda. Och begrunda vad det med ett
spann på tvåtusen år innebär, att varje humanistisk och liberal modern
tänkare kan sympatisera med Ciceros idéer, inte bara vad gäller politik och
vanlig mänsklig moral utan också beträffande sådana knepiga saker som
Försynens syften och frågan om ett liv efter detta. Det är speciellt en sak har slagit mig – hur
förmätet det än förefaller att säga, när jag nu minns slitet i skolan med en
uppsats om ”patriotism” som skulle skrivas i samma stil som denne
vältalighetens mästare! – en sak har slagit mig, när jag idag jämför mina
känslor inför ålderdomen med dem som Cicero lägger i Cato den äldres mun. Jag
tänker på likheten mellan vad vi nuförtiden anser vara den period då
ålderdomen börjar och tidpunkten då den anses börja i De Senectute. Cicero förefaller ha varit 62 och Titus Pomponius Atticus, den livslånga vän han tillägnar sitt
verk, tre år äldre, medan språkröret Cato påstår sig vara över 80. Essäisten skulle därför idag, vid behov, snart
kunnat pretendera på ålderspension, medan den ovanligt väl bibehållne
gentlemannen Catos åsikter skulle ha väckt samma psykologiska intresse för
den tidens människor som idag för oss om de härrört från någon mycket gammal
politikers läppar. Emellertid: jämför detta med Boethius’,
författare under sexhundratalets två första decennier, märkliga brådmogenhet
och häpnadsväckande balans, eller med Shakespeares eller Montaignes attityd
till ålderdomen tio sekler senare. Montaigne låter oss i all stillsamhet
förstå att människans mentala utveckling når sin höjdpunkt innan hon fyllt
trettio, medan Tudortidens prinsar och prinsessor med sin lärdom och sina
subtiliteter ställer både oss själva och dessa gamla romerska vismän i
skamvrån! Om ni emellertid pressade mig – som modern
författare redan fyra år äldre än Ciceros Atticus – att säga precis var jag
finner störst skillnad mellan min linje och den Cicero genom sitt språkrör
Cato följer, skulle jag utan ett ögonblicks tvekan säga, att den har med min
syn på naturen att göra. I egenskap av äldre engelsman – ja, som engelsman,
ung eller gammal – är jag helt överens med dessa gamla romare när de betonar
lantlivets behag. Men vad vi sedan menar med behag skiljer sig stort! Det är
sant att vi på olika ställen i Vergilius poesi dunkelt varsnar en svag
tonviktsförskjutning, men Cato den äldres ton i De Senectute
gör mig tacksam inte bara att jag lever i en tid långt efter Ciceros, utan
också medan det än finns möjlighet att hindra Vetenskapen från att få
Wordsworth att verka lika förlegad som Vergilius. Ciceros Cato anmärker visserligen att poeten Ennius vid fyllda sjuttio, ”när han bar de bördor vilka
anses som de tyngsta, nämligen fattigdom och hög ålder, föreföll eis paene delectari
– närmast att glädjas däråt”. Men kärnan i hans resonemang i De Senectute går knappast så långt, möjligen för att poetens
känslor har en primitiv sinnlighet förnekad en statsman och prosaist. Hursomhelst, han anger fyra skäl för att ”ålderdomen
framstår som olycklig”. De är så ytterst praktiska och slutgiltiga, att han
vid uppräkningen får ett tonfall som går ut på att genom list ”göra det
bästa” av ett mycket tvivelaktigt förhållande, snarare än någon entusiastisk
glädje – dilectatio! De fyra skäl Ciceros Cato väljer som motivering för
sin negativa hållning är – jag citerar från översättningen av min framlidne
amerikanske vän Judge Falconer
från Arkansas, i Loebs klassikerserie: ”för det första att den (ålderdomen)
hindrar oss från ett verksamt liv; för det andra att den gör kroppen svagare;
för det tredje att den berövar oss nästan alla fysiska njutningar; och för
det fjärde att den inte är långt från döden”. Fast jag medger att Ciceros gamle hjälte framför
sina synpunkter med kraft och konsekvens, försummar han i mina ögon just de
aspekter som väger tyngst i vågskålen, och det är dem jag vill sammanfatta
innan vi går vidare. Jag inbillar mig att nästan alla som närmar sig de
sjuttio måste slås av det egendomliga faktum att de innanför skallbenet
märker så liten skillnad! Det råder, misstänker jag, bland äldre människor
närmast total enighet om att de ständigt djupt förundras över, att de själva
till slut blivit något de länge iakttagit hos andra, något de kritiserat,
beklagat, beundrat, respekterat, avgudat och avskytt! Jag har en känsla av att äldre människor får en
benägenhet att glömma de fantastiska vrångbilder de som unga gjorde sig av
ålderdomen. En av de fällor, det är jag säker på, som vi alla faller i, är
att anta att något händer med den levande identiteten inne i denna gråhåriga,
gnälliga och mumlande, lufsande, knarriga, halvblinda figur, som får den att
bli lik sin förpackning. Ingenting kunde vara sanningen mer fjärran. Fastän
själens livshistoria djupt påverkas av kroppens, löper de ingalunda på
parallella spår, och det folkliga igenkännandet av ”en gammal själ i en ung
kropp”, eller, som vi också säger, av ”ett ungdomligt sinne i ett vissnat
hölje”, har blivit ordspråk. Jag skulle faktiskt gå ännu längre, och påstå att
uttrycket ”gå i barndom”, med dess lätt beklagliga undermening, kunde ges en
vitalare vändning, om man istället talade om att ”gå i ungdom” som något
lyckobådande snarare än ledsamt och betänkligt. Det finns faktiskt många
äldre som när de var unga framstod som ”gammalmodiga” och som också ”kände
sig gamla”, och därför faktiskt ensamma och isolerade, men som, när
ålderdomen verkligen kommer, genom någon lycklig ny integrering i
personligheten, återfår ett avsevärt mått av ungdomens speciella
sensibilitet, den sensibilitet som deras ”psyke” av något outgrundligt
felgrepp högst påtagligt saknat när de verkligen var unga. Och denna förhastade idé hos den unga människan, att
det inre medvetandet hos den gamle motsvaras av hans yttre, motsägs också av
de besynnerliga skillnader som förekommer vad gäller takten i den
individuella mentala utvecklingen. Själv är jag ett exempel på en ovanligt långsam
utveckling. När jag jämför mig som ung med mina unga vänner idag häpnar jag,
inte bara av deras säkra uppträdande och sangfroid,
utan av deras reella insikter. Det kan delvis hänföras till ekonomiska och
sociala förändringar i relationen barn-föräldrar, men jag är övertygad om att
en del kan skrivas på den individuella särartens konto. Inte heller betraktar jag det som blott
utslag av en gamlings fåfänga, när jag hävdar att det är bättre att utvecklas
för långsamt än för snabbt. |
Denna sida uppdaterad
4
April 2012.